D'aquest any 2014, destaquem...



BIBLIOTECA LLUÍS MILLET I PAGÈS
AIGUAFREDA

La Pomerola de Jacint Verdaguer

 Una de les característiques d’una biblioteca pública és la seva implicació en la difusió de la cultura, bé mitjançant els serveis habituals de sales de lectura, de préstec bibliotecari o de connexions a la xarxa telemàtica o bé, de manera més excepcional, amb la presentació de novetats editorials que atreguin l’atenció dels possibles llegidors. La biblioteca d’Aiguafreda sempre s’ha distingit per acollir, en el seu reduït espai, els actes per donar a conèixer nous llibres que se li han demanat per part dels interessats. Per això, al llarg de l’any, han tingut lloc a la biblioteca moltes trobades entre autors, editors i públic convocat. 

 De totes aquestes presentacions, en destaca una principalment tant pel seu autor com per la categoria dels presentadors. Em refereixo a l’acte per donar a conèixer el llibre de Jacint Verdaguer La pomerola. Primavera per part dels seus curadors M. Àngels Verdaguer i Ricard Torrents, que va tenir lloc el mes de març d’enguany. Aquest volum forma part de la publicació de les obres completes del poeta de Folgueroles que la Fundació Jacint Verdaguer i la Societat Verdaguer van iniciar fa uns quants anys i que ja compta amb nombrosos volums publicats. La presentació de l’acte va anar a càrrec de Carola Duran, especialista en cultura del segle XIX  i amiga personal dels dos editors, M. Àngels Verdaguer i Ricard Torrents, considerats com dos dels més reconeguts experts verdaguerians actuals.


 La M. Àngels, filla de Manlleu i de cognom premonitori, va estudiar filologia catalana a la Universitat de Barcelona i ja des dels últims cursos de la carrera va enfocar els seus interessos cap a l’obra del poeta de la Plana. D’aquí l’edició del manuscrit Primavera com a tesina de llicenciatura i de l’edició i estudi del recull Flors del Calvari com a tesi doctoral. El seu arrelament a Osona la va convertir en secretària de la Societat Verdaguer on, entre altres tasques, té cura de la publicació de l’Anuari Verdaguer i de l’organització dels congressos sobre Verdaguer que tenen lloc cada dos anys. És professora de la Universitat de Vic, on exerceix també de cap del departament de Filologia. A més a més dels estudis ja esmentats, és autora dels llibres: Verdaguer vist per Maragall i Verdaguer i els Jocs Florals de Barcelona.

 Resumir en poques paraules el currículum de Ricard Torrents és un repte impossible. Fill de Folgueroles, va estudiar al Seminari Menor de la Gleva per passar després al Seminari de Vic on va estudiar Humanitats, Filosofia i Teologia. Després d’unes estades a Roma i a Tubinga va retornar a casa on va haver de cursar filologia a la Universitat de Barcelona per tal d’acreditar un títol acadèmic ja que l’estat espanyol no li va reconèixer els seus títols acadèmics anteriors.
 Cal destacar la seva activitat com a traductor d’autors alemanys, però també d’obres de l’hebreu, del grec i de l’anglès. Com a pedagog va impartir classes al Seminari de Vic i al Col·legi Sant Miquel d’on va esdevenir director. Des de l’Escola Universitària de Mestres, convertida més tard en els Estudis Universitaris de Vic, va iniciar el projecte que avui és una esplendorosa realitat: la Universitat de Vic de la qual va ser-ne el primer rector entre els anys 1997-2002. Però ara convé posar en relleu la seva vocació d’estudiós de Verdaguer que l’ha portat a establir nous criteris per a l’estudi del poeta i de la seva obra, que han quallat en l’edició de textos verdaguerians com: Dos màrtirs de ma pàtria o siga Llucià i Marcià o La Pomerola; la  publicació d’una biografia del poeta: Verdaguer, un poeta per un poble; estudis sobre la seva obra: Verdaguer, estudis i aproximacions; Jacint Verdaguer. Autobiografia literària o A la claror de Verdaguer, complementats amb innombrables articles i conferències. Darrerament, el seu camp d’estudi s’ha eixamplat cap a d’altres personatges com De Llull a Verdaguer i de Verdaguer a Llull; Art, poder i religió. La Sagrada Família en Verdaguer i Gaudí; Entorn de Maragall i Gaudí o Joan Maragall, intel·lectual en el segle dels «intel·lectuals».

 La Pomerola. Primavera, és un poema llarg, escrit en els moments més amargs de la vida de l’escriptor quan se sentia perseguit i calumniat, on el poeta de Folgueroles es pregunta sobre el paper de la poesia en la seva vida. Verdaguer s’amaga sota la figura d’un vell trobador que retorna a casa seva després de molts anys i on ja ningú no el reconeix. Fins la pomera que representava la seva joventut és a punt de ser cremada a la llar, un cop convertida en llenya. No hi pot haver res millor que deixar que el poeta s’acomiadi amb els seus versos:

Cada volta que veu de la Pomera
Los tions a ses plantes flamejar,
Recordant amb la llur sa primavera
Deixa son cor i sa arpa sospirar.

-Adéu, li diu, florida Pomerola,
Arbre on nià mon càntic més hermós;
Ton front altiu no el doblegares sola,
Destralejats a terra som tots dos.
(...)
Mes a l’arbre que avui lo front abaixa,
oh estadants de ma llar, no el cremeu tot;
si no n’hi ha prou per fer-me’n una caixa,
feu-ne una Creu per coronar mon clot.

Penjau lo meu llaüt d’eixa Creu Santa
I oint-lo als aires del matí sonar, direu:
-Deu ser lo trobador que canta
L’eterna primavera al començar-

 La intervenció dels dos estudiosos va convertir la presentació del llibre de Verdaguer en una trobada on l’erudició va anar sempre acompanyada per l’amenitat i l’entusiasme. El nombrós públic assistent va tancar l’acte amb un col·loqui molt animat que va acabar d’arrodonir la interessant presentació.

Isabel Prat i Matarrodona

Amb la col.laboració de Carola Duran Tort

Fotografies de  Joan Pujol Molist



28 de març de 2014

28 de març de 2014

28 de març de 2014